اخبار

خبرهای مهم سال 2021

اگر سال 2020 برای بیشتر کشور سال سختی بود، سال 2021 نشان دهنده یک مهلت بود – اما بیشتر فقط به دلیل نوار بسیار پایین تعیین شده در سال قبل.

این کشور در سال 2020 توسط یک بیماری همه گیر محبوس شد، یک رقابت طاقت فرسا و تلخ ریاست جمهوری را تحمل کرد و با تحولات مرتبط با رشته قتل های پلیس جورج فلوید و دیگر سیاه پوستان مبارزه کرد.

سال گذشته از بسیاری جهات از این پایین‌ها سال بهتری بود، حتی اگر پر از ناامیدی‌ها بود، از یک بیماری همه‌گیر که تغییر آب و هوا و تورم را از بین نمی‌برد.

در اینجا چند خبر مهم سال را مشاهده می کنید.

حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره

بزرگترین و تکان دهنده ترین داستان سال کمتر از یک هفته از سال 2021 گذشته است.

صدها نفر در حالی که کنگره در حال کار برای تأیید پیروزی پرزیدنت بایدن در کالج الکترال بر ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بود، به ساختمان کنگره حمله کردند و آنها را مجبور به تخلیه کردند.

نزدیک به یک سال پس از حمله، برخی از تصاویر شگفت‌انگیز باقی مانده‌اند: یک گروه خشمگین به افسران پلیس حمله می‌کنند، یکی را با میله‌ای که پرچم ایالات متحده را حمل می‌کند ضربه می‌زنند، و دیگری را از پله‌های زیر گنبد کاپیتول پایین می‌کشند.

یک زن که وارد کاپیتول شده بود با شکستن درها و پنجره‌های معترضان به راهروی رئیس‌جمهور در نزدیکی طبقه مجلس، جایی که قانون‌گذاران در حال فرورفتن بودند، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

این حمله سؤالات اساسی در مورد دموکراسی ایالات متحده ایجاد کرد و منجر به یک سال نمایش حقوقی برای ده ها و ده ها نفری شد که تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. حزب جمهوری خواه را متلاشی کرد، یک کمیته منتخب را برانگیخت که شامل معاون رئیس جمهور لیز چنی (R-Wyo.) بود و به دومین استیضاح ترامپ با تبرئه در سنا منجر شد – جایی که هفت جمهوری خواه به محکومیت رای دادند.

یک سال بعد، شاید به همان اندازه تکان دهنده، اختلافاتی در مورد آنچه در 6 ژانویه اتفاق افتاد وجود دارد، و به نظر می رسد صحنه های زشت ایمان به سیستم انتخاباتی را بیشتر تضعیف کرده است.

ترامپ همچنان به حملات بی وقفه به انتخابات سال گذشته ادامه داده و در عین حال از بسیاری از حامیان خود که به ساختمان کنگره حمله کردند دفاع می کند.

به نظر می رسد رویدادهای 6 ژانویه برای چندین سال سیاست آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد، اما به ویژه اگر در سال 2024 دیدار مجدد بایدن و ترامپ رخ دهد.

یک بیماری همه گیر که پایان نخواهد یافت

مردم امیدوار بودند که سر کار برگردند. آنها امیدوار بودند که با خانواده هایشان برگردند. آنها امیدوار بودند که به رستوران ها، کنسرت ها و رویدادهای ورزشی برگردند.

تا حدی بودند، زیرا همه چیز از برادوی تا بیسبال درهای خود را باز کرد.

اما میلیون ها کارگر در خانه ماندند زیرا ویروس کرونا همچنان زندگی آمریکایی ها را ویران می کند. سال با یک نوع جدید omicron به پایان رسید که بسیار مسری است و به نظر می رسد که زندگی را تا سال 2022 پیچیده کند.

همه اینها نشان دهنده یک چالش مهم برای بایدن بود که برای کنترل ویروس کرونا تلاش کرد. بایدن می‌توانست به پیروزی‌های قابل توجهی در این مبارزه اشاره کند، اما افزایش خستگی و ناامیدی همه‌گیر تا پایان سال چالشی مهم برای حزب بایدن بود، که به نظر می‌رسد برای سال میان‌دوره‌ای سخت آماده شده است.

نبردهای واکسیناسیون

یک سال پس از تولید واکسن‌های مؤثر کووید-19، تنها 61 درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند، رقم پایینی که نشان‌دهنده احساسات عمیق ضد واکسن در کشور و سیاسی شدن واکسن‌ها به طور کلی است.

نرخ پایین واکسیناسیون به طور قابل توجهی روند بهبود کشور از COVID-19 را کند کرده است.

در سال 2021 با وجود در دسترس بودن واکسن، افراد بیشتری بر اثر کووید-19 جان باختند تا در سال 2020، زیرا نوع دلتا به شدت کشور را تحت تأثیر قرار داد و باعث ایجاد یک بیماری همه گیر در بین افراد واکسینه نشده شد. بر اساس آماری که توسط «دنیای ما در دیتا» نگهداری می شود، تا زمان نگارش این مقاله، 466000 نفر در ایالات متحده بر اثر کووید-19 در سال 2021 جان خود را از دست داده اند، در مقایسه با 354000 نفر در سال 2020.

روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در نوامبر گفت افرادی که واکسینه نشده اند 14 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض کووید-19 هستند.

بایدن بیشتر سال از افراد واکسینه نشده التماس می کرد که واکسن های خود را انجام دهند، اما فایده چندانی نداشت.

خود ترامپ در ماه دسامبر گفت در حالی که واکسن‌ها را راهی مؤثر برای حفظ سلامتی می‌دانست، یک تقویت کننده دریافت کرده است. او صدای غوغایی را شنید که بازتاب دیگری از شکاف بر سر واکسن ها بود.

دعوای دموکرات ها بر سر دستور کار بایدن(Biden)

بایدن در 5 ژانویه زمانی که دموکرات ها دو کرسی سنا را در جورجیا در انتخابات ویژه به دست آوردند، هدیه بزرگی دریافت کرد و باریک ترین اکثریت ممکن را به حزب داد – با شکستن تساوی 50-50 معاون رئیس جمهور هریس.

این بدان معنا بود که بایدن یک مجلس نمایندگان دموکرات و یک سنا دموکرات داشت تا دستور کار خود را تنظیم کند. اما هرکسی که فکر می کرد تصویب آن دستور کار آسان است سخت در اشتباه بود.

دموکرات‌ها در همان ابتدا در تصویب یک اقدام 1.9 تریلیون دلاری برای کمک به ویروس کرونا که بایدن در ماه مارس به قانون تبدیل کرد، متحد شدند. و این یک دستاورد مهم بود.

اما حزب تلاش کرد تا بر سر دو ستون دیگر دستور کار بایدن متحد شود: یک اقدام زیرساختی سنتی 1.2 تریلیون دلاری با تمرکز بر پل ها و جاده ها و یک بسته بسیار بزرگتر متمرکز بر تغییرات آب و هوا و یک شبکه ایمنی اجتماعی قوی تر.

سنا لایحه زیرساخت های سنتی را با حمایت برخی از جمهوری خواهان تصویب کرد، اما لیبرال های مجلس از پیشبرد آن خودداری کردند. آن‌ها نگران بودند که مراکزی مانند سناتور جو مانچین (D-W.Va.) و کیرستن سینما (D-Ariz.) از بسته هزینه‌های اجتماعی در صورت پیشبرد لایحه زیرساخت‌ها حمایت نکنند.

این مرکزگراها خواسته هایی را مطرح کردند که مالیات بر قیمت هزینه های اجتماعی را از 3.5 تریلیون دلار به 2 تریلیون دلار کاهش داد. در نهایت، پس از اینکه بایدن قول داد با مانچین و دیگران برای حذف این لایحه همکاری کند، لیبرال های مجلس از لایحه سنتی زیرساخت حمایت کردند و به آن اجازه دادند مجلس را تصویب کند و به میز بایدن برسد.

اما در ماه دسامبر، مانچین مخالفت خود را با لایحه هزینه‌های اجتماعی مجلس نمایندگان اعلام کرد و کاخ سفید را خشمگین کرد و این قانون را به خطر انداخت. این باعث شد بسیاری از لیبرال ها فکر کنند و بگویند “من به شما گفتم”.

حدس هر کسی است که بایدن و دموکرات ها از اینجا به کجا می روند. دو رکن از دستور کار او که تصویب شده است قابل توجه است، اما اسکناس 2 تریلیون دلاری با آینده نامشخصی روبرو است. اگر به قانون تبدیل نشود، برای بسیاری از دموکرات‌ها، موفقیت دوره ریاست جمهوری بایدن دشوار خواهد بود.

درک شووین(Derek Chauvin) محکوم شد

ملت در ماه آوریل با محاکمه درک شووین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس متهم به قتل جورج فلوید، متحیر شد.

نزدیک به یک سال قبل از شووین در حال زانو زدن روی گردن و پشت فلوید به مدت 9 دقیقه و 29 ثانیه فیلم گرفته شده بود. فلوید به اتهام استفاده از یک اسکناس 20 دلاری تقلبی بازداشت شده بود.

دادگاه‌های ایالات متحده از لحاظ تاریخی افسران پلیس را متهم به قتل یا معلول کردن سیاه‌پوستان محکوم نکرده‌اند، و بسیاری بودند که فکر می‌کردند شووین علی‌رغم ماهیت جنایت و شواهد، بی‌گناه شناخته می‌شود.

محکومیت او به اتهام قتل درجه دوم، قتل درجه سه و قتل عمد درجه دوم بلافاصله این سؤال را ایجاد کرد که آیا ملت در حال تبدیل شدن به گوشه ای در نحوه رسیدگی سیستم قضایی به چنین مواردی است یا خیر.

در اواخر سال، هیئت منصفه دیگری در جورجیا، سه مرد سفیدپوست را به قتل احمد آربری، یک دونده سیاه‌پوست که آن‌ها در کامیون خود دنبال کرده بودند و با اسلحه با آنها روبرو شده بودند، مقصر شناخت.

و در ماه دسامبر، هیئت منصفه ای در مینه سوتا، افسر پلیسی را که یک مرد سیاهپوست را با شلیک اسلحه به جای تیزر خود کشته بود، محکوم کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا