اخبار

مروری بر سالی که گذشت

اخبار مهم هر روز در جوامع کوچک و بزرگ اتفاق می افتد. خواه روزنامه‌نگاری مسئولیت‌پذیر مربوط به انتخابات محلی باشد، یا گزارش‌دهی ناظر در مورد درگیری‌های قومی در سرتاسر جهان؛ مهم‌ترین اخبار آن‌هایی هستند که نیاز فوری به گفتن دارند.

اعتماد به رسانه های ملی و محلی صرف نظر از اینکه در چه سمتی قرار دارید، خطرناک است. وقتی بی اعتمادی توسط خود شرکت‌های فناوری، سیاستمداران یا سازمان‌های خبری منتشر می‌شود، آن داستان‌هایی که نیاز فوری به گفتن دارند شنیده نمی‌شوند. به گفته Pew، آمریکایی‌ها بیشترین اختلاف را در پنج سال گذشته در رابطه با اعتماد به سازمان‌های خبری داشته‌اند، با شکاف 43 درصدی بین دموکرات‌ها – که بیشتر به اخبار اعتماد دارند – و جمهوری‌خواهان.

این موضوع زمانی جالب تر می شود که رویدادهای مهمی را که امسال در تیتر اخبار قرار گرفتند در نظر بگیریم. از شورش و همه‌گیری COVID-19 گرفته تا سلامت روان و گام‌های بشریت به سمت سفرهای فضایی، همه چیزهایی هستند که ما را به عنوان یک ملت یا صرفاً به عنوان انسان‌هایی با واقعیت مشترک تحت تأثیر قرار می‌دهند. و با این حال، شکاف حزبی در پوشش این موضوعات ادامه دارد.

علیرغم شکاف های ایدئولوژیک، اخبار خوب، بد و خنثی هر روز منتشر می شود و سال 2021 مملو از عناوین تاثیرگذار بود. Stacker به پوشش خبری طیف گسترده‌ای از ناشران از سراسر جهان اشاره کرد تا چند مورد از تأثیرگذارترین داستان‌های سال 2021 را برجسته کند. این رتبه‌بندی با اهمیت نیست، و همچنین فهرستی جامع از رویدادهای خبرساز نیست، بلکه یک عکس فوری از یک سال بی سابقه ی دیگر است.

واکسن‌های کووید-19 در دسترس همه هستند

تا اول ماه مه، یک سال و نیم پس از همه‌گیری COVID-19، بزرگسالان در ایالات متحده در تمام 50 ایالت واجد شرایط دریافت واکسن فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون بودند. هم فایزر و هم مدرنا از یک فناوری جدید mRNA برای ساخت واکسن‌های خود استفاده می‌کنند، در حالی که واکسن جانسون و جانسون از فناوری تحویل اطلاعات سنتی‌تر و از قبل موجود استفاده می‌کند. این نقطه عطفی بود که مردم آمریکا با امید، آرامش و برای بسیاری با تردید مواجه شدند. با معرفی این واکسن ها و موارد گزارش شده در حال کاهش، آمریکا و بسیاری از نقاط دیگر جهان اقتصاد خود را بازگشایی کردند.

از آن زمان تاکنون: در ماه پس از انتشار واکسیناسیون در ایالات متحده، موارد ابتلا به ویروس کرونا به کمترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. اما در ماه جولای، موارد به دلیل قابلیت انتقال بالای نوع دلتا افزایش یافت. ایالات متحده در میان 15 کشور ثروتمندی که در نظرسنجی Morning Consult شرکت کردند، دومین میزان تردید در واکسن را دارد، به طوری که 28 درصد از مردم گزارش دادند که تمایلی به دریافت واکسن ندارند یا مطمئن نیستند. تقریباً 61 درصد از جمعیت به طور کامل واکسینه شده اند که از 60 کشور دیگر عقب تر است.

مسابقه فضایی میلیاردرها

ایلان ماسک(Elon Musk)، جف بزوس(Jeff Bezos) و ریچارد برانسون(Richard Branson) همگی در سرفصل‌های مربوط به سفرهای فضایی خصوصی و گردشگری نجومی در این سال حضور داشتند. در 11 جولای، برانسون اولین غیرنظامی در کشتی موشکی خود بود که به فضا رسید – بسته به اینکه از چه کسی بخواهید. به گفته ناسا، ارتش ایالات متحده و سازمان هوانوردی فدرال، برانسون به ارتفاع 53 مایلی از سطح زمین رسید – سه مایل فراتر از آستانه فضا. با این حال، اگر به این باور پایبند باشید که فضا از خط کارمان آغاز می‌شود، همانطور که بزوس به راحتی انجام می‌دهد، برانسون خیلی خوب پیش رفت.

نه روز پس از پرواز برانسون، بلو اوریجین به همراه بزوس در سفر اولیه خود به ارتفاع 66.5 مایلی از سطح زمین رسید – چهار مایلی بالاتر از خط کارمان. شرکت ماسک، SpaceX، در 15 سپتامبر مأموریت پیشگامانه Inspiration4 را به بهترین وجه انجام داد که طی آن چهار غیرنظامی سه روز را بدون فضانوردان آموزش دیده در مدار گذراندند. صرف نظر از اینکه فضا واقعاً از کجا شروع می شود، هر پرواز بشریت را یک قدم به واقعیت سفرهای فضایی تجاری نزدیکتر می کرد.

از آن زمان: در صورت داشتن امکانات، می توانید بلیط فضا بخرید. از نوامبر 2021، Virgin Galactic 700 بلیط و Blue Origin به ارزش 100 میلیون دلار فروخته است، اگرچه قیمت هر بلیط فاش نشده است.

سلامت روان در المپیک توکیو غالب است

سیمون بایلز ستاره ژیمناستیک از فینال تیم ایالات متحده آمریکا در جریان المپیک توکیو در ماه ژوئیه به دلیل نگرانی از سلامت روان کنار رفت. تصمیم او شروع کننده یک گفتگوی بی سابقه در مورد این بود که چگونه یک ورزشکار حرفه ای، به ویژه یک ورزشکار در بازی های المپیک، می تواند عوارض خطرناکی بر سلامت روان فرد داشته باشد. به گزارش Newswhip، اقدامات بیلز بیشتر از مصاحبه مورد انتظار و تبلیغاتی طولانی مدت بین مگان مارکل، شاهزاده هری و اپرا توجه رسانه های اجتماعی را به خود جلب کرد. یک وتر زده شده بود. در حالی که برخی تصمیم او را به عنوان نشانه ای از استحکام ذهنی و بلوغ می ستودند، بسیاری از انتخاب او به عنوان ضعیف و خودخواهانه انتقاد کردند.

از آن زمان: سلامت روان تمرکز اصلی بازی‌های المپیک زمستانی 2022 در پکن خواهد بود و ورزشکاران تحت غربالگری‌های متعددی برای افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و مصرف مواد قرار می‌گیرند. تیم ایالات متحده همچنین تعداد متخصصان بهداشت روان دارای مجوز را در اختیار ورزشکاران، کارکنان و خانواده ها در بازی های المپیک و پارالمپیک افزایش خواهد داد.

خروج آمریکا از افغانستان

ایالات متحده در 31 اوت آخرین نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد، به دنبال توافق دولت ترامپ برای پایان دادن به جنگ 20 ساله. در حالی که اکثریت آمریکایی ها (54 درصد) موافق هستند که خروج از کشور تصمیم درستی بوده است، 40 درصد از مردم معتقدند که این تصمیم ضعیف بوده است. طالبان در کمتر از 10 روز کنترل افغانستان را دوباره به دست گرفتند، قبل از اینکه نیروهای آمریکایی تخلیه خود را کامل کنند و کابل را در 15 اوت تصرف کردند. رئیس جمهور جو بایدن قاطعانه از این تصمیم و عملیات عقب نشینی دفاع کرد.

از آن زمان تاکنون: تقریباً 65000 پناهجوی افغان همراه با سربازان آمریکایی و آمریکایی های ساکن در کشور تخلیه شدند. از ماه دسامبر، حدود نیمی از این پناهجویان هنوز در پایگاه های نظامی در سراسر کشور منتظر استقرار دائمی خود در ایالات متحده هستند. در افغانستان، که اکنون توسط طالبان حاکم به عنوان امارت اسلامی افغانستان از آن یاد می شود، بسیاری از آزادی هایی که در دو دهه گذشته به دست آمده بود در حال لغو شدن و جایگزینی با قوانین شریعت است. طالبان به طور مبهم به جهان اطمینان داده است که زنان، که در زمره ستمدیدترین ها هستند، همچنان می توانند کارهایی مانند حضور در مدرسه یا رفتن به سر کار را در چارچوب قوانین اسلامی انجام دهند.

انتشار فایل های Facebook

Wall Street Journal در ماه سپتامبر مجموعه ای از گزارش های تحقیقی به نام «فایل های فیس بوک» را به لطف اسناد منتشر شده توسط یک افشاگر در این شرکت منتشر کرد. این پرونده ها برخی از فجیع ترین اتهامات علیه فیس بوک و زیرمجموعه های آن، از جمله تأثیر منفی بر دختران نوجوان، گسترش فراگیر سخنان نفرت انگیز و اطلاعات نادرست، و تصمیمات موردی در مورد سانسور را تأیید می کند. شاید نگران کننده ترین این باشد که این خطرات – و سایر مشکلات سیستمی – در داخل به خوبی شناخته شده و مستند هستند.

از آن زمان: Frances Haugen، دانشمند داده و مدیر سابق محصولات فیس بوک، هویت خود را به عنوان افشاگر در تاریخ 16 سپتامبر در یک مصاحبه “60 دقیقه” فاش کرد. هاگن در 5 اکتبر در مقابل کنگره شهادت داد و اظهار داشت که مقرراتی لازم است تا مانع از آسیب رساندن آگاهانه فیس بوک به گروه های آسیب پذیر در سراسر جهان شود. در دومین حضور جنجال‌آمیزتر در مقابل کنگره، هاوگن در روز 1 دسامبر در مقابل پانل انرژی و بازرگانی مجلس شهادت داد. شهادت او و پرسش‌های بعدی توسط قانونگذاران نشان داد که موضوع مقررات فناوری به شدت بین خطوط حزبی تقسیم شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا