بیماری ها

چه چیزی باعث فیبروم رحم می شود؟

به گفته کارشناسان 5 عامل خطر که باید بدانید

متأسفانه، کار زیادی نمی توانید برای جلوگیری از این رشد انجام دهید.

یکی از اولین سوالاتی که افراد در هنگام تشخیص بیماری جدید از آنها می پرسند این است که “چرا؟” بسیاری از ما نه تنها می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی برایمان می‌افتد، بلکه می‌خواهیم بدانیم که چرا این اتفاق می‌افتد، یا اینکه آیا کاری وجود داشت که می‌توانستیم متفاوت انجام دهیم یا هر کاری که در آینده می‌توانیم برای جلوگیری از بدتر شدن علائم یا عود آن انجام دهیم.

این غریزه منطقی است، اما در مورد فیبروم رحم، “چرا” یک پاسخ ساده نیست: دلیل روشنی برای ایجاد فیبروم رحم وجود ندارد، حداقل نه به همان شکلی که چندین دهه سیگار کشیدن می تواند باعث شود. برای مثال سرطان ریه طبق کلینیک کلیولند، هیچ علت شناخته شده ای برای فیبروم رحم وجود ندارد. این هنوز یک راز است که چگونه و چرا بدن آنها را در زمانی که این کار را انجام می دهد، ایجاد می کند.

اما عواملی وجود دارند که می توانند شانس ابتلا به فیبروم رحم را افزایش دهند. در اینجا آنچه باید در مورد رایج ترین مواردی که می تواند خطر شما را افزایش دهد، می دانیم.

فیبروم رحم چیست و چقدر شایع است؟

طبق گفته کلینیک مایو، فیبروم‌های رحمی تومورهای غیر سرطانی یا رشدی هستند که در دیواره‌های رحم تشکیل می‌شوند. اندازه آنها متفاوت است و می توانند به طرق مختلفی رشد کنند، از جمله در داخل حفره رحم و خارج از رحم.

دفتر سلامت زنان تخمین می زند که بین 20 تا 80 درصد از زنان یک یا چند فیبروم رحمی قبل از 50 سالگی دارند، که آنها را به یک وضعیت سلامتی نسبتاً رایج تبدیل می کند که بسیاری از زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می دهد.

علت فیبروم رحم چیست؟

باز هم، پزشکان به طور قطعی نمی دانند که چه چیزی باعث رشد فیبروم رحم می شود. با این حال، آن‌ها می‌دانند که اغلب در زنانی دیده می‌شوند که عوامل مشترک خاصی دارند.

در اینجا محتمل ترین دلایلی که باعث می شود یک زن به فیبروم رحم مبتلا شود، آورده شده است:

ژنتیک

اگر سابقه خانوادگی فیبروم های رحمی دارید، به احتمال زیاد شما نیز به آن مبتلا خواهید شد. G. Thomas Ruiz، پزشک متخصص زنان در مرکز پزشکی MemorialCare Orange Coast در Fountain Valley، کالیفرنیا، می گوید، برای مثال، اگر مادر شما آنها را داشته یا داشته باشد، این شانس شما را نیز افزایش می دهد.

این ممکن است به دلیل مولفه ژنتیکی مرتبط با این بیماری باشد: محققان انواع مشابهی از ناهنجاری های ژنتیکی را در برخی از زنان مبتلا به فیبروم رحم مشاهده کرده اند. یک مطالعه مجله آمریکایی ژنتیک انسانی در سال 2012، انحرافات ژنتیکی مرتبط را در میان زنانی که مستعد فیبروم رحمی هستند، نشان می‌دهد، در حالی که مطالعه‌ای در سال 2018 در Nature Communications نشان می‌دهد که زنان مستعد فیبروم ممکن است به دلیل ابتلا به انواع دیگر تومورهای مرتبط با هورمون نیز مستعد شوند. ناهنجاری های ژنتیکی خاص

هورمون ها

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گزارش می دهد که استروژن و پروژسترون هر دو نقش مهمی در سلامت باروری زنان دارند. این هورمون ها چرخه ماهانه قاعدگی و تخمک گذاری را تنظیم می کنند و بر بارداری و باروری تأثیر می گذارند.

با این حال، طبق کلینیک مایو، به نظر می رسد هر دو هورمون جنسی زنانه باعث رشد فیبروم رحمی می شوند. یک بررسی در سال 2011 در مجله ناباروری باروری استروژن و پروژسترون را به عنوان “محرک رشد فیبروم” توصیف می کند. این مطالعه در ادامه نشان می دهد که وقتی سطح این دو هورمون بالا می رود، اغلب می توان افزایش رشد فیبروم را مشاهده کرد.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد سطوح استروژن و پروژسترون ممکن است در زمان های خاصی از زندگی یک زن بیشتر شود، همان مطالعه گزارش می دهد، از جمله:

  • در سنین باروری در مقابل یائسگی
  • مصرف داروهای هورمون درمانی جایگزین

اغلب داشتن “چرخه های تخمک گذاری”، یعنی چرخه هایی که رحم شما تخمک تولید نمی کند تا بارور شود.

سن

نه اینکه بتوانید کار زیادی در مورد آن انجام دهید، اما سن شما می تواند بر احتمال ابتلا به فیبروم تأثیر بگذارد.

رز چانگ جکسون، پزشک متخصص زنان و زایمان در کلینیک منطقه ای آستین در آستین، تگزاس، به Health می گوید: «سن اهمیت زیادی دارد. او با اشاره به تأثیر تجمعی هورمون‌های جنسی زنانه بر رشد فیبروم می‌گوید: «هرچه سن بالاتر می‌رود، طول عمر باروری شما بیشتر می‌شود و شانس ابتلا به آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا