متفرقه

6 دلیل استفاده از مترونوم

در تغییرات سرعت بهتر خواهید بود

یک مترونوم می تواند به شما کمک کند تا به طور موثر سرعت ضرب را در موسیقی تغییر دهید.

تغییرات تمپو، مانند ritardandos، accelerandos، یا هر نوع دستکاری سرعت روباتو، اغلب ویژگی‌های کلیدی برای ایجاد یک قطعه موسیقی آنطور که باید باشد، هستند. بیشتر اوقات، هدف با این نوع تغییرات سرعت، خم کردن ضربان است، اما شکستن آن نیست. حتی در نقاطی که به نظر می‌رسد مکث آشکاری در موسیقی وجود دارد (مانند فرماتاها)، بخش‌های دو طرف مکث به ندرت به نظر می‌رسد که واقعاً از هم جدا شده باشند. معمولاً، ما هنوز هم می‌خواهیم یک حس زیربنایی از ضرب و شتم داشته باشیم تا همه چیز را به هم گره بزنیم، حتی اگر تمام چیزی که مخاطب می‌شنود فضای خالی باشد.

هر چه شفافیت بیشتری در تشخیص ضربان خود داشته باشید، دستکاری آن بدون ایجاد حس حرکت از هم گسیخته آسان تر خواهد بود.

ضبط یک قطعه کوتاه پیانو کلاسیک را انتخاب کنید که توسط یک پیانیست بزرگ نواخته می شود و می تواند هر چیزی باشد – باخ، بتهوون، شوپن، دبوسی و غیره.

هنگامی که قطعه شروع به نواختن می کند، سعی کنید ضرب را پیدا کنید و به همراه آن بنوازید.

سعی کنید در طول تغییرات ضرباهنگ با ضرب آهنگ دست بزنید و توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید که نوازنده چگونه موسیقی را به شیوه ای کنترل شده و سنجیده آهسته یا تند می کند، بدون این که هرگز موسیقی را از ضرباهنگ جدا کند.

می تواند بینایی خواندن شما را بهبود بخشد

بینایی خواندن برای خودش یک مهارت است. در حالی که توانایی پخش نت‌های موسیقی در هنگام مشاهده، ویژگی‌های مشابهی با روش‌های استاندارد یادگیری موسیقی دارد، توسعه خوانش بینایی تمرین خودش است و صرفاً به این دلیل که در حال یادگیری قطعات موسیقی هستید، لزوماً بهبود نمی‌یابد.

جنبه های مختلفی برای تمرین خواندن بینایی وجود دارد، اما یکی از مهم ترین آن ها ثابت نگه داشتن، حرکت کردن و توقف نکردن است (حتی اگر اشتباه کنید). اطمینان از این که زیاد تند نروید ضروری است، و مترونوم واقعا می تواند به شما کمک کند تا زمان تمرین خواندن بینایی خود را مدیریت کنید.

این را امتحان کن:

هر یک از موسیقی هایی را که در زمانی که بیشتر مبتدی بودید اجرا می کردید، بررسی کنید. اگر هنوز در مراحل اولیه تمرین خود هستید، این ممکن است در واقع مطالب بسیار ساده ای باشد، اما نگران نباشید، هر چه آسان تر، بهتر. (در حالت ایده‌آل، موسیقی‌ای را می‌نوازید که قبلاً هرگز ندیده‌اید، اما ما با این فرض کار می‌کنیم که هیچ کار آموخته‌نشده و آسانی در اطراف خود ندارید.)

چندین قطعه را انتخاب کنید که احساس می کنید خیلی خوب به خاطر ندارید.

اکنون مترونوم خود را برای چیزی آهسته تنظیم کنید، مانند 60، 50 یا حتی 40bpm.

مترونوم را روشن کنید و لحظه ای به قطعه اول نگاه کنید – هرچه بیشتر بتوانید تصور کنید که صدای آن همراه با ضرب در سرتان چگونه است، بهتر می توانید آن را با ساز خود بازسازی کنید.

دست هایتان را در موقعیت قرار دهید و بعد از شمردن خود، شروع به خواندن کنید. اگر خواندن همزمان دو دست برایتان چالش برانگیز است، با یک دست شروع کنید. از میزان زمانی که ضرب مترونوم بین نت ها به شما می دهد استفاده کنید تا به جلو نگاه کنید و خود را برای نواختن نت های بعدی آماده کنید. اگر اشتباه می کنید، وانمود کنید که موسیقی هنوز در حال پخش است و شما فقط سعی می کنید با شروع مجدد یک قطعه به آن برسید.

وقتی این کار را انجام دادید، یک بار دیگر آن را امتحان کنید. سپس، به سادگی به قسمت بعدی (یا قسمت بعدی در همان قطعه) بروید و روند را تکرار کنید.

آموزش سنتور

دفعه بعد که تمرین کردید، به هر تعداد از قطعاتی که انجام دادید، به ابتدای آن برگردید و مترونوم را 5 ضربه در دقیقه بالاتر (یا 10، اگر احساس راحتی می کنید) تنظیم کنید. این کار را ادامه دهید، هر قطعه را دو بار بخوانید و سپس ادامه دهید، و بار دیگر تمرین را دوباره از نو شروع کنید، تا زمانی که بتوانید قطعات را با سرعتی که باید با مترونوم نواخته شوند، بخوانید.

در این حالت، شما در اصل وانمود می کنید که ضرب مترونوم قطعه است – انگار که قطعه در حال نواختن با مترونوم است، و شما به سادگی سعی می کنید آن را کپی کنید. استفاده از این روش کنترل شده بر روی قطعات متعدد واقعا شروع به ساخت قابلیت های خواندن بینایی شما خواهد کرد (و به عنوان یک پاداش اضافه، قطعا به شما در یادگیری قطعات جدید کمک خواهد کرد).

در بازی با دیگران بهتر خواهید بود

برای اینکه نوازندگان بتوانند به طور موثر با هم بنوازند، هر نوازنده باید بتواند زمان خود را به طور جداگانه به اندازه کافی برای پشتیبانی از ضرب نگه دارد، اما همچنین باید بتواند با تغییرات کوچک در ضربات گروه سازگار شود. نوازندگان واقعا عالی می توانند در توانایی جمعی خود برای حرکت با هم با سرعت در حال تغییر تقریباً تله پاتیک به نظر برسند.

تنها کار کردن با مترونوم توانایی اصلی شما برای حفظ یک ضربه ثابت به همراه گروهی از بازیکنان دیگر را بهبود می بخشد، اما همان طور که پیش تر گفته شد، مردم ماشین نیستند و شما در هنگام بازی با دیگران قطعا با نوساناتی در سرعت ضربه مواجه خواهید شد و بهترین دفاع شما در برابر از دست دادن، داشتن یک توانایی قوی برای حفظ ضربه با وجود هر گونه تغییر است.

ببینید آیا می توانید این کار را انجام دهید:

یک تمرین فنی آسان یا یک قطعه ساده که می دانید را انتخاب کنید.

مترونوم را روی سرعتی تنظیم کنید که برای شما راحت باشد.

شروع به بازی با مترونوم کنید، اما بعد از مدت کوتاهی، ببینید آیا می توانید سرعت خود را افزایش دهید تا کمی سریعتر از ضرب آهنگ (به طوری که نت های خود را قبل از ضرب پخش کنید). ببینید آیا می توانید این را برای مدتی بدون از دست دادن ضربان خود حفظ کنید. در نهایت، ببینید آیا می‌توانید قبل از توقف، خود را به خط مترونوم برگردانید یا خیر.

همین کار را انجام دهید، اما اکنون سعی کنید فقط کمی کندتر از مترونوم بازی کنید.

نکته کلیدی این است که سعی کنید از مهارت های خودتان برای دنبال کردن ضرباهنگ استفاده کنید و به آن بچسبید، حتی اگر می دانید که در حال نواختن آن هستید. یک بار دیگر تصور کنید که سعی دارید ضرباهنگ را بدون اینکه واقعا بشکنید، خم کنید، اما این بار به جای دنبال کردن یک ضرباهنگ متحرک، خودتان را به یک ضرباهنگ ثابت تبدیل می کنید. این یک تمرین عالی برای تقویت توانایی شما برای مدیریت یک ضربه بالقوه خارج از کنترل در هنگام بازی با دیگران است. کسی چه می داند – اگر معلوم شود که شما قوی ترین حس زمان را همه ممکن است با سرعت شما بازی کنند.

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی از نوازندگان گیتار انجام می دهند افزایش سریع سرعت مترونوم می باشد. گاهی عضلات انگشتان دست به اندازه ی کافی قوی نیستند و توانایی اجرا در سرعت های بالا را ندارند یا هنوز به اجرای تکنیک با سرعت های بالا تسلط پیدا نکرده اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا