مهارت های برتر رزومه و نحوه فهرست کردن آنها
انتخاب مهارت های مناسب برای رزومه، بلیطی برای جلب توجه، مصاحبه و استخدام برای یک شغل است. اما چگونه میدانید که استخدامکنندگان میخواهند کدام مهارتهای رزومه را ببینند؟ در این مقاله، به شما کمک میکنیم تا مشخص کنید کارفرمایان به دنبال چه مهارتهایی هستند و چگونه آنها را در رزومه خود بگنجانید.
انتخاب مهارت های مناسب برای قرار دادن در رزومه، بلیطی برای جلب توجه، مصاحبه و استخدام برای یک شغل است. اما چگونه میدانید که استخدامکنندگان میخواهند کدام مهارتهای رزومه را ببینند؟
در این مقاله، ما به شما کمک میکنیم تا مشخص کنید کارفرمایان به دنبال کدام مهارتها هستند که به عنوان کلمات کلیدی رزومه نیز شناخته میشوند و چگونه آنها را در رزومه خود بگنجانید.
بیایید با این شروع کنیم که چرا مهارت های رزومه مهم هستند
استخدام کنندگان و مدیران استخدام می توانند صدها یا حتی هزاران رزومه را هر روز ببینند. در جستجوی خود برای یافتن بهترین کاندیداها، اول از همه به مهارت ها نگاه می کنند و می پرسند: آیا مجموعه مهارت های این نامزد با شرایط شغلی مطابقت دارد؟
علاوه بر این، بسیاری از شرکتها، از جمله 99 درصد از شرکتهای Fortune 500، از سیستم ردیابی متقاضی (ATS) برای سادهسازی فرآیند استخدام استفاده میکنند. یک ATS بر اساس کلمات کلیدی مهم، در درجه اول مهارتهای سخت، مرتبسازی و رتبهبندی میشود.
به همین دلیل است که برجسته کردن مهارت های شغلی مناسب در رزومه کاری برای به دست آوردن شغل بسیار مهم است. اگر فوراً مشخص نشد که مهارت های مناسبی برای این موقعیت دارید، رزومه شما ممکن است – و احتمالاً – از بین خواهد رفت.
چگونه مهارت های خود را تعیین کنید
مطمئناً، میدانید که ماهر هستید، اما گاهی اوقات بیان مهارتهای خاصی که دارید میتواند چالش برانگیز باشد. با طوفان فکری فهرستی از مهارت های خود که برای تکمیل رایج ترین وظایف خود استفاده می کنید، شروع کنید.
با فهرست کردن کارهایی که روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام می دهید، شروع کنید. سپس، فرآیند خود را برای هر کار طی کنید و فهرستی از مهارتهای لازم برای تکمیل هر یک تهیه کنید. به عنوان مثال، برای کار مثلا نوشتن یک مقاله، مهارت های مورد نیاز ممکن است به صورت زیر باشد:
- تحقیق کردن؛
- استفاده از ابزارهای سئو؛
- منابع مصاحبه؛
- گرامر و املا؛
- نوشتن؛
- ویرایش؛
- همکاری با اعضای تیم؛
- وقت شناسی.
10 مهارت ارتباطی برای قرار دادن در رزومه
قبل از اینکه به مهارت های سخت و بهینه سازی ATS بپردازیم، اجازه دهید در مورد مهارت های نرم صحبت کنیم. مهارتهای نرم، مانند ارتباطات، مدیریت زمان و کار گروهی ماهیت ذهنیتری دارند. اما این بدان معنا نیست که آنها مهم نیستند.
استخدام کنندگان و مدیران استخدام می خواهند بدانند که مهارت های نرم شما به خوبی با شغل مطابقت دارد. ساده ترین راه برای برقراری ارتباط با این توانایی ها این است که به صراحت آنها را در رزومه خود فهرست کنید.
در اینجا 10 مهارتی که کارفرمایان دوست دارند ببینند آورده شده است:
- تطبیق پذیری؛
- ارتباط؛
- خلاقیت؛
- خدمات مشتری؛
- رهبری؛
- سازمان؛
- حل مسئله؛
- کار گروهی؛
- مدیریت زمان؛
- اخلاق کاری.
چگونه از ATS عبور کنیم: مهارت های رزومه خود را برای هر شغل سفارشی کنید
بهترین مهارت هایی که باید در رزومه گنجانده شود، مهارت های مورد نیاز است که در شرح شغل وجود دارد.
به عنوان مثال، اگر برای شغلی در بخش پشتیبانی مشتری درخواست میدهید، شرح شغل ممکن است شامل مهارتهایی مانند IT، Stripe، Zendesk، عیبیابی و غیره باشد. این مهارتها و نرمافزارهای سخت سپس به مهارتهای برتر برای رزومه شما تبدیل میشوند.
من می دانم که به چه چیزی فکر می کنید، و بله، این بدان معناست که هر شغلی که برای آن درخواست می کنید به مجموعه مهارت های منحصر به فرد خود در رزومه نیاز دارد. شما باید پس از بررسی شرح شغل، رزومه خود را برای هر شغلی که درخواست می کنید، به روز کنید. یک رزومه یکسان برای همه در دنیای درخواست های شغلی آنلاین و ATS کارایی ندارد.
آیا میخواهید ببینید که آیا مهمترین مهارتهای رزومه کاری را برای شغلی که درخواست میکنید درج کردهاید؟ رزومه و شرح شغل خود را در کنار هم در Jobscan اسکن کنید.
3 روش برای نوشتن بخش مهارت های رزومه
چه بخواهید نظر یک استخدامکننده را جلب کنید یا در رتبهبندی یک سیستم ردیابی متقاضی قرار بگیرید، رزومه خود را با کلمات کلیدی رزومه مرتبط باید در اولویت قرار دهید. یک راه ساده برای انجام این کار از طریق بخش مهارت های رزومه است.
لیست مهارت های تعیین شده یک بخش رزومه اختیاری است و بخشی از قالب رزومه سنتی نیست. اگر می خواهید یک بخش مهارت در رزومه خود داشته باشید، یک الگوی رزومه ترکیبی/ترکیبی یا کاربردی پیدا کنید.
در اینجا 3 راه برای نشان دادن کارهایی که می توانید با بخش مهارت های رزومه انجام دهید وجود دارد:
1. یک بخش مهارت های رزومه فهرست ساده ایجاد کنید
ساده ترین راه این است که بلافاصله پس از اطلاعات تماس و بیانیه خلاصه، فهرستی تهیه کنید. برای مثال، نقاط گلوله یک مدیر موفقیت مشتری ممکن است به شکل زیر باشد:
- مدیریت حساب؛
- آموزش؛
- مدیریت تولید؛
- تجربه ی مشتری؛
- بازاریابی دیجیتال؛
- CRM؛
- پذیرش محصول؛
- شبانه روزی؛
- تعامل با مشتری.
برآوردن تمام الزامات شغلی برتر با لیست مهارتهای خود، گوشهای استخدامکننده را جذاب میکند. همچنین به شما کمک می کند تا برای جستجوی کلمه کلیدی در سیستم ردیابی متقاضی رتبه بالایی کسب کنید. جلب توجه است، اما در اینجا متوقف نشوید. فقط به این دلیل که این مهارت های شغلی را در رزومه خود ذکر می کنید به این معنی نیست که یک استخدام کننده شرکتی شما را باور خواهد کرد.
نکته مهم: اگر از این نوع بخش مهارتهای رزومه استفاده میکنید، حتماً برای هر مهارت در جای دیگری از تجربه کاری خود زمینه اضافه کنید. اگر استخدامکنندهای از «پذیرش محصول» در بخش مهارتهای شما هیجانزده است، اولین کاری که انجام میدهد این است که تجربه کاری شما را مرور کند تا بفهمد چه زمانی، چگونه و چقدر از آن مهارت استفاده کردهاید.
همین امر در مورد بخش های مهارت های رزومه با سیستم های رتبه بندی نیز صدق می کند. اگر آن تخصص به روشهای دیگر منتقل نشود، دادن امتیاز 5/5 یا «متخصص» به خود در مورد یک مهارت، اهمیتی ندارد. زمینه همه چیز است.
2. مهارت های اضافی را بعد از هر شغل فهرست کنید
اگر میخواهید به فرمت رزومه زمانی معکوس نزدیکتر باشید، فهرست مهارتهای کوتاهتری را به هر بخش تجربه کاری اضافه کنید. مثلا:
قرار دادن تمام مهارتها در بلوک متن بزرگتر ممکن است خواندن را برای استخدامکننده دشوار کند، اما حذف همه آنها توضیحات را بیش از حد مبهم میکند. با به کار بردن برخی مهارتهای سخت در تجربه کاری و فهرست کردن سایر مهارتها پس از آن، میتوانید خواندن تجربیات خود را آسانتر کنید و در عین حال همه پایههای خود را پوشش دهید.
3. بخش مهارت های رزومه را به دسته تقسیم کنید
اگر برای نقشی درخواست میدهید که به مجموعه مهارتهای گستردهای نیاز دارد و سابقه کاری شما به آن کمک میکند، مهارتهای خود را در فهرستهای متعدد دستهبندی کنید.
این اغلب برای افرادی که در حال تبدیل به نقش های مدیریتی هستند، بهترین کار را انجام می دهد، جایی که باید ثابت کنند که می توانند با افرادی از چندین رشته کار کنند. برای مثال، شخصی که برای نقشی به عنوان مدیر بازاریابی درخواست میکند، ممکن است از تقسیمبندی فهرست مهارتهای خود به شرح زیر سود ببرد:
- بازاریابی چاپی؛
- بازاریابی پخش؛
- بازاریابی دیجیتال؛
- روابط عمومی.
لیست دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی مانند بهینه سازی موتور جستجو، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی وابسته و غیره است.
این رویکرد همچنین می تواند برای نشان دادن دانش فنی و مهارت های رهبری نرم تر مورد استفاده قرار گیرد. برخی حتی از داشتن یک بخش مهارت های نرم افزاری اختصاصی در رزومه خود دفاع می کنند.
همچنین می توانید برای دسته بندی بهتر مهارت ها، نقاط گلوله را در یک بخش ترکیب کنید. مثلا:
- توسعه نرم افزار (php، Javascript، CSS، HTML، Ruby)؛
- علم داده (R, SQL, MySQL, Excel, Modeling)؛
- مدیریت پروژه (چابک، اسکرام، مدیریت هزینه).
هنگام نوشتن مهارت برای رزومه چه کارهایی را نباید انجام داد؟
اکنون که میدانید هنگام فهرست کردن مهارتها در رزومه خود چه کاری باید انجام دهید، اجازه دهید به چند نکته مهم در مورد کارهایی که ممکن است بخواهید از انجام آنها اجتناب کنید، بپردازیم. مانند هر برداشت اولیه، مهم است که مطمئن شوید که خیلی قوی عمل نمی کنید.