متفرقه

یادگیری بخاطر سپردن

یادگیری مهارت های جدید همیشه خوب است و باعث پیشرفت می شود. اما چه اتفاقی می افتد که ما می گوییم حافظه ما خوب نیست و نمی توانیم مطالب را به خاطر بسپاریم در نتیجه از یادگیری فاصله می گیریم. مغز همه ما این قابلیت را دارد که اطلاعات زیاد را ذخیره کند ما نحوه ذخیره سازی اطلاعات را در مغز فرا نگرفته ایم. اگر بدانیم چطور بخوانیم و چه اقدامی انجام دهیم که با سازوکار مغز هماهنگ باشد در این صورت می توانیم اطلاعات بیشتری را در مغز ذخیره کنیم به همین منظور در این مقاله چند تا از این روش ها را برای شما جمع آوری کرده ایم.

1- علم فراموشی (و چرا تکرار فاصله فوق العاده است)

هرمان ابینگهاوس در سال 1885 یک نمودار به نام منحنی فراموشی ایجاد کرد که نشان دهنده ی چگونگی فراموشی اطلاعات در مغز بود. به صورت طبیعی هر چیزی که ما یاد می گیریم روزی فراموش خواهیم کرد و به مرور از حافظه ما پاک خواهد شد ما می توانیم با مرور اطلاعات در ذهن خود فراموشی آن ها را کاهش دهیم و تا حدی از فراموش شدن جلوگیری کنیم.

اگر بارها و بارها مرور کنیم، قدرت حافظه افزایش می‌یابد و «پوسیدگی» آن کند می‌شود.

با توزیع استراتژیک زمان بین جلسات بررسی، می توانید همان اطلاعات را کمتر مرور کنید اما همچنان دانش خود را تقویت کنید.

منحنی فراموشی ابینگهاوس

این چیزی است که در مورد تکرار فاصله دار فوق العاده است.

شما بیشتر وقت و تلاش خود را صرف اطلاعات جدیدی می کنید که هنوز در حافظه شما جا خوش نکرده اند و زمان کمتری را صرف دانشی می کنید که قبلاً در ذهن شما ریشه دوانده است.

با این حال، پرتاب گل و لای استراتژیک به دیوار، همچنان پرتاب گل به دیوار است!

شما باید از دو R اول و همچنین بازیابی استفاده کنید.

اما تکرار فاصله‌دار (بدون رمزگذاری و ذخیره‌سازی) تنها رویکرد رایج برای حفظ کردن نیست که کمتر از حد مطلوب است.

2- تست 3 Rs نکات مفید حافظه

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که برای به خاطر سپردن بهتر چه کاری باید انجام دهید، بهتر است به سرعت از تست ۳ روزه برای شناسایی برخی نکات حافظه بیشتر استفاده کنید که فقط آن را کاهش نمی دهند.

این ها همه استراتژی های به خاطر سپاری هستند.

هایلایت کردن – این کار مشخص می کند که چه چیزی باید به خاطر سپرده شود (که مهم است)اما از هایلایت ۳ استفاده نمی کند.

بازخوانی – این یک شکل دیگر از تکرار است. شامل ضبط یا حفظ نمی شود و بسته به نحوه انجام آن، ممکن است حتی شامل بازیابی هم نشود.

بازنویسی – این فعال تر از بازخوانی است اما هنوز فقط تکرار است.

جمع بندی – به طور کلی هیچ رمزگذاری یا ذخیره سازی وجود ندارد، و احتمالا بازیابی کمی نیز وجود دارد.

چندوظیفگی را فراموش نکنید – این توصیه خوبی است اما شامل ۳ رکن نمی شود.

بازی های مغزی انجام دهید: این بازی ها عموما باهدف آموزش حافظه کاری شما انجام می شوند، اما هر موفقیتی به بهبود حافظه بلندمدت منتقل نمی شود.

از سبک یادگیری خود استفاده کنیداین فقط یک توصیه بد است. مفهوم سبک های یادگیری فردی محبوب است اما مدت ها است که تحقیقات دانشگاهی نشان داده اند که یک افسانه است.

چانک کردن – این به معنای شکستن اطلاعات به چانک های کوچک تر است که قدم اول مفیدی است، اما چانک های ۳ تایی نگاهی به آن نمی اندازند.

آدامس جویدنی، برخی افراد در واقع این را به عنوان یک نکته حافظه ترویج می کنند.

بدیهی است که این شرکت هیچ یک از این ۳ پتنت را به ثبت نرسانده است.

3- 5 اصل حفظ

اکنون می توانید تکنیک های حافظه ضعیف را شناسایی کنید، چگونه تکنیک های واقعا عالی را شناسایی کنید؟

آنها از این پنج اصل اساسی استفاده می کنند.

معنی دار بودن

چیزهایی که منطقی هستند به خاطر سپردن آسان تر از چیزهایی هستند که معنی ندارند.

به عنوان مثال، “حباب ها” راحت تر از “sbeblbu” به خاطر سپرده می شوند.

اگر اطلاعات جدید بی معنی یا گیج کننده باشد، یک تکنیک خوب حافظه با افزودن معنی شروع می شود. مرتب کردن مجدد حروف “sbeblbu” به “حباب” مطمئناً این کار را انجام می دهد.

سازمان

اطلاعات باید در ذهن شما به خوبی سازماندهی شود تا به راحتی قابل دسترسی باشد.

به یافتن یک کتاب در کتابخانه یا یک کلمه در فرهنگ لغت فکر کنید. شما به راحتی می توانید در اطراف حرکت کنید و آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید زیرا یک سیستم سازمان یافته وجود دارد.

اتحادیه

ارتباط همه چیز در مورد اتصال یا پیوند دادن اطلاعات جدید به دانش یا حقایقی است که قبلاً در ذهن خود ذخیره کرده اید.

یک مثال ساده این است که چگونه تفاوت بین “Stationary” و “Stationery” را به خاطر می آورم. من به یک ماشین ثابت فکر می کنم، زیرا “ماشین” یک “a” در آن دارد و برای لوازم التحریر با “e” به “حروف” فکر می کنم که با “e” نیز املا می شود.

تجسم

حافظه انسان عمدتاً بصری است. تصاویر اساساً به یاد ماندنی تر از کلمات هستند.

اگر چشمان خود را ببندید و برخی از خاطرات دوران کودکی را به یاد بیاورید – بهترین تعطیلات، معلم مدرسه مورد علاقه خود یا هر چیز دیگری – متوجه خواهید شد که از تصاویر بصری برای یادآوری هر یک از آن جزئیات در حافظه خود استفاده می کنید.

همانطور که در ویدیوی بالا متوجه شدید، حافظه بصری فوق العاده قدرتمند است.

توجه

آخرین اصل اساسی یادگیری و به خاطر سپردن توجه است. واضح است که اگر در وهله اول چیزی را یاد نگیرید، نمی توانید آن را به خاطر بسپارید. اینجاست که عدم توجه وارد می شود.

بزرگ ترین دلیل فراموش کردن نام افراد این است که در زمان معرفی به آن ها توجه نمی شود.

۵ اصل خاطره نویسی (pm۵)همه معنا پیدا می کند، درست است.

آن ها تکنیک های خاصی نیستند اما شما می توانید از آن ها استفاده کنید (دقیقا مانند Re۳)تا ببینید که آیا یک تکنیک پیشنهادی موثر خواهد بود یا خیر.

4- تست ۵PM نکات حافظه

زمانی که من دانش آموز بودم و و قبل از اینکه تکنیک ها و ابزار های کار آمد به خاطر سپردن را بدانم تنها ابزار من برای امتحانات مخخف سازی بود.

من یک گروه از کلمات را در یک لیست قرار می دادم و از حرف اول هر کلمه برای ایجاد یک کلمه جدید (معمولا بی معنی)استفاده می کردم.

به محض شروع امتحان تمام این کلمات بی معنی و احمقانه را روی برگه امتحانی می نوشتم تا بتوانم از آن ها در پاسخ دادن به سوال ها استفاده کنم. اما اغلب نمی توانستم تمام کلمات هدفی را که برای حروف مخخف شده قرار داده بودم بخاطر بیاورم و همچنین اگر می توانستم از آن ها برای یک امتحان استفاده کنم یک یا دو روز بعد تمام کلمات را فراموش می کردم. بنابراین این روش اصلا به من برای بخاطر سپردن کمکی نکرد.

شما می توانید با استفاده از تست ۵PM به آسانی متوجه شوید که چرا کلمات اختصاری و دیگر تکنیک های رایج حافظه، علی رغم محبوبیت، ناکارآمد هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا