سلامتی

درمان و عوارض عفونت گوش+عوامل ایجاد عفونت در گوش

درمان عفونت گوش: آنتی بیوتیک

گاهی اوقات عفونت گوش بدون نیاز به درمان خاصی خود به خود بهبود می‌یابد. برخی از عفونت‌های گوش توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها تنها در برابر عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند و تاثیری بر عفونت‌های ویروسی ندارند. ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که در ابتدا آنتی‌بیوتیک تجویز نکند. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا و چه زمانی آنتی‌بیوتیک ضروری است.

عوارض عفونت گوش

عفونت‌های مکرر گوش می‌توانند به زخم شدن پرده گوش منجر شوند. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است به مشکلات شنوایی و گفتاری بینجامد. اگر فرزند شما به طور مکرر دچار عفونت گوش می‌شود، پزشک ممکن است آزمایش شنوایی را توصیه کند. همچنین، پارگی پرده گوش می‌تواند ناشی از عفونت‌های مداوم گوش باشد. اگر مایع در گوش میانی به تجمع خود ادامه دهد، ممکن است پرده گوش پاره شود. التهاب مزمن گوش میانی و حفره ماستوئید نیز در صورت وجود التهاب مداوم در گوش میانی ممکن است ایجاد شود. این وضعیت می‌تواند به کاهش شنوایی منجر شود، اما معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان است.

درمان عفونت گوش: لوله های گوش

لوله‌های تمپانوستومی لوله‌های کوچکی هستند که گاهی در پرده گوش کودکانی که به طور مکرر دچار عفونت گوش می‌شوند، قرار داده می‌شوند. این تصویر یک لوله گوش را نشان می‌دهد که در پرده گوش قرار گرفته است. این لوله‌ها اجازه تهویه و تخلیه مایع را می‌دهند تا مایع در گوش میانی تجمع نیابد. این امر می‌تواند احتمال عفونت را کاهش دهد و درد ناشی از فشار را کم کند. پس از جراحی، کودکان معمولاً در عرض یک تا دو ساعت بهبود می‌یابند. لوله‌های گوش معمولاً بعد از ۶ تا ۱۲ ماه خود به خود می‌افتند یا پزشک می‌تواند آنها را با جراحی خارج کند.

تورم لوزه ها و عفونت گوش

لوزه‌های متورم معمولاً به طور مستقیم علت عفونت گوش نیستند. اما بزرگ شدن بافت آدنوئید در پشت بینی می‌تواند به شیپورهای استاش فشار وارد کند و از تخلیه مایع از گوش جلوگیری کند. این بافت‌ها ممکن است منبع باکتری‌هایی باشند که منجر به عفونت گوش می‌شوند. در برخی موارد، پزشکان برای کودکانی که آدنوئیدهای بسیار بزرگ و عفونت‌های مکرر گوش دارند، جراحی برداشتن آدنوئیدها را توصیه می‌کنند.

آیا عفونت گوش مسری است؟

عفونت گوش مسری نیست، اما بسیاری از کودکان پس از سرماخوردگی یا عفونت‌های ویروسی دیگر به عفونت گوش مبتلا می‌شوند. از آنجا که عفونت‌های ویروسی مسری هستند، مهم است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این بیماری‌ها انجام دهید. با پیشگیری از سرماخوردگی، می‌توانید خطر ابتلا به عفونت گوش را نیز کاهش دهید. شستن دقیق دست‌ها بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی است. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل اجتناب از دود سیگار، دریافت واکسن سالانه آنفولانزا، و شیر دادن به نوزادان به مدت حداقل ۶ ماه برای تقویت سیستم ایمنی آنها است.

آیا آلرژی باعث عفونت گوش می شود؟

آلرژی‌ها می‌توانند باعث التهاب شوند و با اختلال در عملکرد شیپور استاش، که هوا را به گوش میانی منتقل می‌کند، به عفونت گوش کمک کنند. با این حال، در کودکان زیر دو سال، آلرژی معمولاً علت اصلی عفونت گوش نیست. انجام تست آلرژی می‌تواند محرک‌های آلرژن را برای کودک شما شناسایی کند. داروها یا واکسن‌های آلرژی معمولاً می‌توانند تسکین دهند و همچنین احتمال بروز عفونت گوش را کاهش دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا