اخبار

5 خبر مهم که در سال 2021 اتفاق افتاد

اگرچه سال 2020 برای بیشتر کشورها سالی دشوار بود، اما سال 2021 نشانگر یک فرصت بود، اگرچه این فرصت اصلاحات بیشتری را به همراه نداشت و تنها به دلیل پایین بودن نوار گذشته تعیین شد.

این کشور در سال 2020 با مبتلا شدن به یک بیماری همه‌گیر، با یک رقابت سخت و تلخ برای ریاست جمهوری مواجه شد و با وقایع مرتبط با قتل‌های پلیسی مانند مورد جورج فلوید و سایر سیاه‌پوستان روبرو شد.

سال گذشته از جهات مختلف بهتر از سال گذشته بود، حتی اگر پر از ناامیدی‌ها بود و همچنان با مشکلاتی مانند بیماری همه‌گیر، تغییرات اقلیمی و تورم مواجه بود.

در ادامه چندین رویداد مهم از سال گذشته را مشاهده خواهید کرد.

حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره

تنها چند روز از سال 2021 می‌گذرد که یکی از بزرگترین و تکان‌دهنده‌ترین داستان‌های آن اتفاق افتاد.

وقتی که کنگره در حال کار برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات کالج الکترال بر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود، صدها نفر به ساختمان کنگره حمله کردند و آن را مجبور به تخلیه کردند.

حتی یک سال پس از این حمله، تصاویر شگفت‌انگیز از آن هنوز باقی مانده است: گروهی از افراد خشمگین به افسران پلیس حمله می‌کنند، یکی از آن‌ها با یک میله پرچم ایالات متحده را می‌زند و دیگری را از پله‌های زیر گنبد کاپیتول پایین می‌کشانند.

یک زن که به داخل کاپیتول رفته بود، با شکستن درها و پنجره‌های معترضان، به راهروی رئیس‌جمهور نزدیک شد و هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

این حمله سؤالات اساسی در مورد دموکراسی آمریکا را ایجاد کرد و منجر به سالی از بحران‌ها و دادگاه‌های حقوقی برای صدها نفر شد که تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. این رویداد منجر به تقویت نیروهای دموکراتیک و ایجاد تقسیمات در حزب جمهوری خواه شد، و حتی به یک استیضاح دیگر از ترامپ منجر شد، که در نهایت در سنا بدون تبرئه به پایان رسید.

یک سال بعد، تنش‌ها و اختلافات در مورد اینکه چه اتفاقی در 6 ژانویه رخ داد، همچنان وجود دارد، و به نظر می‌رسد که این رویدادات تاثیر زیادی بر روند سیاست در آمریکا خواهد داشت، به خصوص در صورتی که در سال 2024 دیدار مجددی بین بایدن و ترامپ رقم بخورد.

یک بیماری همه گیر که پایان نخواهد یافت

مردم امیدوار بودند که به کارشان برگردند، با خانواده‌هایشان همبستگی داشته باشند و به رستوران‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی بروند.

تا حدودی این امیدها به حقیقت تبدیل شد، زیرا همه چیز از برادوی تا بیسبال دوباره به راه خود ادامه داد.

اما میلیون‌ها کارگر همچنان در خانه‌هایشان ماندند، زیرا ویروس کرونا همچنان بر زندگی آمریکایی‌ها اثر می‌گذارد. پایان سال با ظهور یک نوع جدید به نام omicron می‌رسد که بسیار مسری به نظر می‌رسد و به نظر می‌رسد که تا سال 2022 زندگی را پیچیده خواهد کرد.

تمام اینها نشان‌دهنده یک چالش مهم برای جو بایدن بود که برای کنترل ویروس کرونا تلاش می‌کرد. بایدن می‌توانست به پیروزی‌های قابل توجهی در این مبارزه اشاره کند، اما افزایش خستگی و ناامیدی جامعه تا پایان سال یک چالش مهم برای حزب بایدن بود، که به نظر می‌رسد برای سال میان‌دوره‌ای سخت آماده شده است.

نبردهای واکسیناسیون

یک سال پس از تولید واکسن‌های مؤثر برای کووید-19، تنها 61 درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند، که یک رقم پایین است که نشان می‌دهد حضور احساسات عمیق ضد واکسن و سیاست‌گذاری واکسن‌ها به طور کلی در کشور است. نرخ کم واکسیناسیون به طور قابل توجهی روند بهبود کشور از COVID-19 را کند کرده است.

در سال 2021، با وجود دسترسی به واکسن، تعداد بیشتری از افراد به دلیل کووید-19 فوت کردند نسبت به سال 2020، زیرا نوع دلتا به شدت کشور را تحت تأثیر قرار داد و باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر در بین افراد واکسینه نشده شد. بر اساس آماری که توسط «دنیای ما در دیتا» نگهداری می‌شود، تا زمان نگارش این مقاله، 466000 نفر در ایالات متحده در سال 2021 به دلیل کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند، مقایسه با 354000 نفر در سال 2020.

روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در نوامبر اظهار کرد که افرادی که واکسینه نشده‌اند، 14 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض کووید-19 قرار دارند.

بایدن بیشتر از افراد واکسینه نشده التماس می‌کرد که واکسن های خود را انجام دهند، اما این توصیه فایده چندانی نداشت. حتی ترامپ در ماه دسامبر اظهار کرد که در حالی که واکسن‌ها را راهی مؤثر برای حفظ سلامتی می‌داند، یک تقویت‌کننده دریافت کرده است. او نیز صدای غوغایی را شنید که نمایانگر شکاف در مورد واکسن‌ها بود.

دعوای دموکرات ها بر سر دستور کار بایدن(Biden)

در تاریخ 5 ژانویه، هنگامی که دموکرات‌ها دو کرسی سنا را در جورجیا به دست آوردند، جو بایدن هدیه بزرگی دریافت کرد و باریک‌ترین اکثریت ممکن را به حزب داد – با شکستن تساوی 50-50 معاونت رئیس‌جمهور کمالا هریس.

این به این معنا بود که بایدن دارای یک مجلس نمایندگان و یک سنا دموکراتیک بود تا بتواند دستور کار خود را تنظیم کند. اما هرکسی که فکر می‌کرد تصویب آن دستور کار آسان است، در اشتباه بود.

دموکرات‌ها از ابتدا در تصویب یک بسته کمک مالی به ارزش 1.9 تریلیون دلار برای مقابله با ویروس کرونا، که بایدن در ماه مارس به قانون تبدیل کرد، متحد شدند. و این یک دستاورد مهم بود.

اما حزب تلاش کرد تا بر سر دو ستون دیگر دستور کار بایدن متحد شود: یک بسته زیرساخت سنتی به ارزش 1.2 تریلیون دلار با تمرکز بر پل‌ها و جاده‌ها و یک بسته بزرگتر برای تغییرات آب و هوا و ایجاد یک شبکه ایمنی اجتماعی قوی‌تر.

سنا لایحه زیرساخت‌های سنتی را با حمایت برخی از جمهوری‌خواهان تصویب کرد، اما لیبرال‌های مجلس از پیشبرد آن خودداری کردند. آن‌ها نگران بودند که نمایندگانی مانند سناتور جو مانچین (دموکرات از ویرجینیا) و کیرستن سینما (دموکرات از آریزونا) از بخش‌های اجتماعی بسته‌های هزینه‌ای پشتیبانی نکنند.

این مرکزگراها خواسته‌هایی را مطرح کردند که مالیات بر قیمت هزینه‌های اجتماعی را از 3.5 تریلیون دلار به 2 تریلیون دلار کاهش داد. در نهایت، بعد از اینکه بایدن قول داد با مانچین و دیگران برای حذف این لایحه همکاری کند، لیبرال‌های مجلس از لایحه زیرساخت سنتی حمایت کردند و به آن اجازه دادند مجلس را تصویب کرده و به میز بایدن برسد.

اما در ماه دسامبر، مانچین مخالفت خود را با لایحه هزینه‌های اجتماعی مجلس نمایندگان اعلام کرد و کاخ سفید را خشمگین کرد و این قانون را به خطر انداخت. این باعث شد بسیاری از لیبرال‌ها فکر کنند و بگویند “من به شما گفتم”.

حدس هر کسی است که بایدن و دموکرات‌ها از اینجا به کجا می‌روند. دو رکن از دستور کار او که تصویب شده است قابل توجه است، اما اسکناس 2 تریلیون دلاری با آینده نامشخصی روبرو است. اگر به قانون تبدیل نشود، برای بسیاری از دموکرات‌ها، موفقیت دوره ریاست جمهوری بایدن دشوار خواهد بود.

درک شووین(Derek Chauvin) محکوم شد

در ماه آوریل، ملت با محاکمه درک شووین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس و متهم به قتل جورج فلوید، متحیر شد.

نزدیک به یک سال قبل از آن، شووین بر روی گردن و پشت فلوید زانو زده بود و به مدت 9 دقیقه و 29 ثانیه فیلم گرفته شده بود. فلوید به اتهام استفاده از یک اسکناس 20 دلاری تقلبی بازداشت شده بود.

دادگاه‌های ایالات متحده تاریخی ندارند که افسران پلیس را متهم به قتل یا معلول کردن سیاه‌پوستان محکوم کنند، و بسیاری فکر می‌کردند که شووین علی‌رغم شواهد و جنایت، بی‌گناه شناخته می‌شود.

محکومیت او به اتهاماتی از جمله قتل درجه دوم، قتل درجه سه و قتل عمد درجه دوم این سؤال را مطرح کرد که آیا ملت در حال تبدیل شدن به گوشه‌ای در نحوه رسیدگی سیستم قضایی به چنین مواردی است یا خیر.

در اواخر سال، یک هیئت منصفه در جورجیا، سه مرد سفیدپوست را به قتل احمد آربری، یک دونده سیاه‌پوست که آن‌ها در کامیون خود دنبال کرده بودند و با اسلحه با او روبرو شده بودند، مقصر شناخت.

و در ماه دسامبر، یک هیئت منصفه در مینه‌سوتا، افسر پلیسی را که یک مرد سیاه‌پوست را با شلیک اسلحه به جای تیزر خود کشته بود، محکوم کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا