مهارت های مهم رزومه و نحوه فهرست کردن آنها

انتخاب مهارتهای مناسب برای رزومه، کلید جلب توجه، دریافت دعوت به مصاحبه و در نهایت استخدام در یک شغل است. اما چگونه میتوانید بفهمید که کارفرمایان به دنبال چه مهارتهایی هستند؟ در این مقاله، به شما کمک خواهیم کرد تا بفهمید کارفرمایان به دنبال چه مهارتهایی میگردند و چگونه این مهارتها را در رزومه خود بگنجانید.
انتخاب مهارتهای مناسب برای قرار دادن در رزومه، کلید جلب توجه، دریافت دعوت به مصاحبه و استخدام در یک شغل است. اما چگونه میتوان فهمید که استخدامکنندگان به دنبال چه مهارتهایی در رزومهها هستند؟
در این مقاله، ما به شما کمک خواهیم کرد تا بفهمید کارفرمایان به دنبال چه مهارتهایی هستند که به عنوان کلمات کلیدی رزومه نیز شناخته میشوند و چگونه این مهارتها را در رزومه خود بگنجانید.
ابتدا بیایید بررسی کنیم که چرا مهارتهای رزومه اهمیت دارند.
استخدامکنندگان و مدیران استخدام ممکن است هر روز صدها یا حتی هزاران رزومه را مشاهده کنند. در جستجوی بهترین کاندیداها، آنها ابتدا به مهارتها نگاه میکنند و میپرسند: آیا مجموعه مهارتهای این کاندیدا با شرایط شغلی مطابقت دارد؟
علاوه بر این، بسیاری از شرکتها، از جمله 99 درصد از شرکتهای Fortune 500، از سیستم ردیابی متقاضی (ATS) برای سادهسازی فرآیند استخدام استفاده میکنند. یک ATS بر اساس کلمات کلیدی مهم، به ویژه مهارتهای سخت، رزومهها را مرتبسازی و رتبهبندی میکند.
بنابراین، برجسته کردن مهارتهای شغلی مناسب در رزومه برای به دست آوردن شغل بسیار حیاتی است. اگر فوراً مشخص نشود که شما مهارتهای مناسبی برای این موقعیت دارید، رزومه شما ممکن است – و احتمالاً – کنار گذاشته شود.
چگونه مهارت های خود را تعیین کنید
مطمئناً، شما به مهارتهای خود واقف هستید، اما گاهی اوقات بیان دقیق این مهارتها میتواند چالشبرانگیز باشد. برای شروع، فهرستی از مهارتهایی که برای انجام رایجترین وظایف خود به کار میبرید را با یک طوفان فکری تهیه کنید.
ابتدا کارهایی را که به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام میدهید، فهرست کنید. سپس، فرآیند انجام هر یک از این کارها را مرور کرده و مهارتهای مورد نیاز برای تکمیل هر یک را مشخص کنید. برای مثال، در مورد نوشتن یک مقاله، مهارتهای مورد نیاز ممکن است به این صورت باشد:
- تحقیق کردن؛
- استفاده از ابزارهای سئو؛
- منابع مصاحبه؛
- گرامر و املا؛
- نوشتن؛
- ویرایش؛
- همکاری با اعضای تیم؛
- وقت شناسی.
10 مهارت ارتباطی برای قرار دادن در رزومه
قبل از پرداختن به مهارتهای فنی و بهینهسازی سیستمهای ردیابی متقاضی (ATS)، بیایید درباره مهارتهای نرم صحبت کنیم. مهارتهای نرم مانند ارتباطات، مدیریت زمان و کار گروهی جنبه ذهنیتری دارند. اما این به معنای کماهمیت بودن آنها نیست.
استخدامکنندگان و مدیران استخدام میخواهند بدانند که مهارتهای نرم شما به خوبی با شغل مورد نظر همخوانی دارد. سادهترین راه برای بیان این تواناییها این است که آنها را بهصراحت در رزومه خود ذکر کنید.
در اینجا 10 مهارتی که کارفرمایان دوست دارند ببینند آورده شده است:
- تطبیق پذیری؛
- ارتباط؛
- خلاقیت؛
- خدمات مشتری؛
- رهبری؛
- سازمان؛
- حل مسئله؛
- کار گروهی؛
- مدیریت زمان؛
- اخلاق کاری.
چگونه از ATS عبور کنیم: مهارت های رزومه خود را برای هر شغل سفارشی کنید
بهترین مهارتهایی که باید در رزومه گنجانده شوند، آنهایی هستند که در شرح شغل ذکر شدهاند.
برای مثال، اگر برای شغلی در بخش پشتیبانی مشتری درخواست میدهید، شرح شغل ممکن است شامل مهارتهایی مانند IT، Stripe، Zendesk، عیبیابی و غیره باشد. این مهارتها و نرمافزارها به مهارتهای برتر در رزومه شما تبدیل میشوند.
احتمالاً به این فکر میکنید که این به چه معناست؟ بله، این یعنی هر شغلی که برای آن درخواست میدهید به مجموعهای از مهارتهای منحصر به فرد در رزومه شما نیاز دارد. پس از بررسی شرح شغل، باید رزومه خود را برای هر موقعیت بهروزرسانی کنید. یک رزومه یکسان برای همه مشاغل در دنیای درخواستهای شغلی آنلاین و سیستمهای ATS مؤثر نیست.
میخواهید مطمئن شوید که مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای شغل را در رزومهتان ذکر کردهاید؟ رزومه و شرح شغل خود را در Jobscan کنار هم قرار داده و اسکن کنید.
3 روش برای نوشتن بخش مهارت های رزومه
چه بخواهید توجه یک استخدامکننده را جلب کنید یا در سیستم ردیابی متقاضی رتبه بالاتری کسب کنید، باید رزومه خود را با کلمات کلیدی مرتبط بهینهسازی کنید. یکی از راههای ساده برای انجام این کار استفاده از بخش مهارتهای رزومه است.
بخش مهارتهای مشخص شده در رزومه یک بخش اختیاری است و در قالب رزومه سنتی وجود ندارد. اگر میخواهید یک بخش مهارت در رزومه خود اضافه کنید، به دنبال یک الگوی رزومه ترکیبی یا کاربردی باشید.
در اینجا سه راه برای نشان دادن تواناییهای خود از طریق بخش مهارتهای رزومه آورده شده است:
1. یک بخش مهارت های رزومه فهرست ساده ایجاد کنید
سادهترین راه برای فهرست کردن مهارتها این است که بلافاصله پس از اطلاعات تماس و بیانیه خلاصه، لیست خود را اضافه کنید. برای مثال، نقاط گلوله برای یک مدیر موفقیت مشتری ممکن است به شکل زیر باشد:
- مدیریت حساب
- آموزش
- مدیریت تولید
- تجربه مشتری
- بازاریابی دیجیتال
- CRM
- پذیرش محصول
- راهاندازی
- تعامل با مشتری
برآوردن تمامی الزامات شغلی با لیست مهارتهای خود، توجه استخدامکنندگان را جلب میکند. همچنین به شما کمک میکند تا در سیستمهای ردیابی متقاضی (ATS) رتبه بالایی کسب کنید. اما به همینجا اکتفا نکنید؛ صرفاً ذکر این مهارتها در رزومه به این معنا نیست که استخدامکننده به شما اعتماد خواهد کرد.
نکته مهم: اگر از این نوع بخش مهارتهای رزومه استفاده میکنید، حتماً در جای دیگری از تجربه کاری خود به این مهارتها زمینه اضافه کنید. اگر استخدامکنندهای به “پذیرش محصول” در بخش مهارتهای شما علاقهمند شد، اولین کاری که انجام میدهد این است که تجربه کاری شما را بررسی کند تا بفهمد چه زمانی، چگونه و چقدر از آن مهارت استفاده کردهاید.
همین امر در مورد بخشهای مهارتهای رزومه در سیستمهای رتبهبندی نیز صدق میکند. اگر آن تخصص در بخشهای دیگر رزومه ذکر نشود، امتیاز 5/5 یا عنوان “متخصص” برای یک مهارت، اهمیتی نخواهد داشت. زمینهسازی همه چیز است.
2. مهارت های اضافی را بعد از هر شغل فهرست کنید
اگر میخواهید به فرمت رزومه زمانی معکوس نزدیکتر باشید، فهرست مهارتهای کوتاهتری را به هر بخش تجربه کاری اضافه کنید. مثلا:
قرار دادن تمام مهارتها در بلوک متن بزرگتر ممکن است خواندن را برای استخدامکننده دشوار کند، اما حذف همه آنها توضیحات را بیش از حد مبهم میکند. با به کار بردن برخی مهارتهای سخت در تجربه کاری و فهرست کردن سایر مهارتها پس از آن، میتوانید خواندن تجربیات خود را آسانتر کنید و در عین حال همه پایههای خود را پوشش دهید.
3. بخش مهارت های رزومه را به دسته تقسیم کنید
اگر شما برای یک نقش درخواست میدهید که به مجموعهی گستردهای از مهارتها نیاز دارد و تجربهی کاری شما به آن کمک میکند، مهارتهایتان را در فهرستهای مختلف دستهبندی کنید.
این روش اغلب برای افرادی که به دنبال پیشرفت در نقشهای مدیریتی هستند، موثر است. آنجا که آنها باید نشان دهند که میتوانند با افرادی از زمینههای مختلف کار کنند. به عنوان مثال، فردی که به عنوان مدیر بازاریابی درخواست میدهد، ممکن است از تقسیمبندی فهرست مهارتهای خود به شرح زیر بهرهمند شود:
- بازاریابی چاپی
- بازاریابی پخش
- بازاریابی دیجیتال
- روابط عمومی
فهرست بازاریابی دیجیتال شامل مواردی مانند بهینهسازی موتور جستجو، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی وابسته و غیره است.
این رویکرد همچنین میتواند برای نشان دادن دانش فنی و مهارتهای رهبری نرمتر مورد استفاده قرار گیرد. برخی از افراد حتی از داشتن یک بخش مجزا برای مهارتهای نرمافزاری در رزومه خود استفاده میکنند.
همچنین میتوانید برای دستهبندی بهتر مهارتها، نقاط گلوله را در یک بخش ترکیب کنید، به عنوان مثال:
- توسعه نرمافزار (PHP، JavaScript، CSS، HTML، Ruby)
- علم داده (R، SQL، MySQL، Excel، Modeling)
- مدیریت پروژه (چابک، اسکرام، مدیریت هزینه)
هنگام نوشتن مهارت برای رزومه چه کارهایی را نباید انجام داد؟
حال که میدانید چگونه مهارتهای خود را در رزومهتان فهرست کنید، اجازه دهید به چند نکته مهم در مورد کارهایی که ممکن است بخواهید از انجام آنها اجتناب کنید، بپردازیم. همانطور که در هر برداشت اولیه، مهم است که مطمئن شوید که از حد قوی عمل نمیکنید